Situationsträning - Förälder / vuxen

Situationsträning är ett diskusionsunderlag för er att arbeta med värdegrundsfrågor och utveckling av er verksamhet. Här finns ett stort urval av frågeställningar, välj de ni tycker passar bäst in i er situation eller frågor ni känner är aktuella. 


Diskussionsunderlaget är kategoriserat utifrån Svenska Skidförbundets värdegrund. Välj de frågor ni tycker passar er situation.

Glädje och gemenskap • Demokrati och delaktighet • Allas rätt att vara med • Rent spel 


Glädje och gemenskap

Barn- och ungdomsidrott ska genomsyras av glädje och gemenskap.

Visa frågorna +

  • Hur kan du som förälder stötta ditt barn för att så ska vara fallet?
  • Hur kan du som förälder agera för att förtydliga det, både gentemot tränare och ditt barn?
  • Behöver du tänka på det något extra i tävlingssituation?

Du har alltid tyckt om att engagera dig i dina barns idrottsutövande och nu har barnen börjat åka skidor. Skidföreningen har varit tydlig med att man gärna får engagera sig i föreningens arbete för att stötta, vilket du tycker är perfekt då du både har tid och lust. De alternativ som de erbjuder är att vara tränare, sitta med i anläggningsgruppen eller hjälpa till med hemsidan. Du tycker dock inte att någon av uppgifterna känns lockande och du vet inte hur du ska engagera dig.

Visa frågorna +

  • Hur skulle föreningen kunna göra för att locka fler föräldrar att engagera sig?

Demokrati och delaktighet

Du upplever att tränarna börjar driva på träningsgruppen för mycket. Träningsmängd och träningstillfällen har ökat markant senaste året och du upplever att ditt barn inte riktigt orkar med. Tränarna är tydliga med att detta behöver göras för att fortsätta utvecklas och nå nästa nivå, men du är rädd att motivationen ska dala hos ditt barn. Övriga föräldrar som du pratar med är entusiastiska och verkar hålla med tränarna om att det är rätt väg att gå för att barnen ska ha möjlighet att bli så bra som möjligt.

Visa frågorna +

  • Vad skulle du göra i denna situation?
  • Vad anser du att föreningen bör göra?

Du som förälder har ingen kunskap och egen erfarenhet om skidåkning, som ditt barn håller på med. När du står bredvid på träningen och under tävlingen har du svårt att förstå tävlingsrutiner och regler. Du blir frustrerad och vet inte hur du ska gå tillväga för att lära dig mer om sporten.

Visa frågorna +

  • Vad skulle föreningen och tränarna kunna bistå med?
  • Tror du att ditt barn påverkas av din frustration?

Du läser på föreningens hemsida om föreningens idé och värdegrund. Du har dock svårt att förstå vad det innebär mer konkret för ditt barn och träningsverksamheten. Det är inte helt tydligt vad du kan förvänta dig av tränarna.

Visa frågorna +

  • Vad skulle du göra i denna situation?
  • Vad skulle föreningen och tränarna kunna bistå med?

Allas rätt att vara med 

Ditt barns förening har en tydlig idé om att alla ska få samma uppmärksamhet och chans till utveckling. Du märker dock att tränaren börjar dela in grupper utifrån hur långt man kommit i utvecklingen, och ger mer tid till de som upplevs som ”duktigast”. Många upplever olust och många barn känner sig inte sedda av tränaren.

Visa frågorna +

  • Varför tror du att tränarna gör på det här sättet?
  • Hur skulle du göra om ditt barn hamnade i den här situationen?
  • Hur kan ni undvika att detta händer i er förening?

Ditt barn har tränat i en grupp under lång tid med samma träningskompisar som är ganska lika barnet i ålder, kön och hudfärg. Gruppen fungerar fint och du upplever att de har stark samhörighet. En dag börjar det en ny i gruppen, som du spontant upplever som annorlunda. Hen går två gånger på träningarna men dyker sedan inte upp.

Visa frågorna +

  • Kan du som förälder göra något för att nya ska känna sig välkomna?
  • Vad anser du är viktigt att tänka på när det kommer någon ny till gruppen?

 Rent spel

Du och dina barn har varit aktiva medlemmar en längre tid i skidföreningen. Du är en aktiv Vasaloppsåkare och har även en elitkarriär i ryggsäcken vilket gör att du har ett högt anseende bland många andra ledare och föräldrar. Det är tävling i distriktet och du vallar (som vanligt) till dina barn. Som regel brukar du stå lite vid sidan av den övriga föreningen, då du tycker det är skönt med ”mera utrymme” och att få valla ostört. Du tycker att vallning och utrustning är intressant och du har en stor arsenal av vallor och tillbehör med dig på varje tävling. En ny förälder från föreningen kommer till dig för att få vallatips, du svarar stressat då du är på väg ut på spåret, och slänger fram en vallaburk.

Visa frågorna +

  • Vilka signaler tror du att du sänder till den nya föräldern?
  • Hur tror du att dina barn upplever att du alltid står lite vid sidan av de andra för att valla?

Under en tävling reagerar du på hur en annan förälder agerar mot sitt barn. Efter tävlingen förklarar föräldern att barnet borde ansträngt sig mer för att få en bättre placering. Du tycker dig se att barnet blir mer och mer tungsint.

Visa frågorna +

  • Kan du som förälder göra något i situationen?
  • Kan du som förälder göra något i efterhand?

Ditt barn berättar att hen upplever att en av tränarna är lite väl intresserad och närgången. Tränaren vill gärna stå nära, lägga armen runt axeln och smeka barnets arm. Tränaren är väldigt snäll, duktig och kompetent som tränare och har aldrig sökt upp barnet på något sätt utanför träningen. Men barnet känner obehag över att tränaren är närgången.

Visa frågorna +

  • Vad skulle du göra om du hamnade i en liknande situation?
  • Finns det andra personer som du tycker behöver veta om det som ditt barn berättat?
  • Hur skulle ni kunna undvika att något sådant här händer i er verksamhet?

Fler sätt att utveckla dig själv och verksamheten