Situationsträning - utbildare

Situationsträning är ett diskussionsunderlag för er att arbeta med värdegrundsfrågor och utveckling av er verksamhet. Här finns ett stort urval av frågeställningar, välj dem som ni tycker passar bäst in i er situation eller frågor ni känner är aktuella. 


Diskussionsunderlaget är kategoriserat utifrån Idrottens, tillika Svenska skidförbundets, värdegrund: 

Glädje och gemenskap | Demokrati och delaktighet  |  Allas rätt att vara med  |  Rent spel 


Glädje och gemenskap

Ditt uppdrag som utbildare har successivt förändrats. Det kommer nya riktlinjer hela tiden om vad som ska finnas med och vad du ska tänka på. När du är på fortbildningar tycker du att många övningar är lite ”töntiga”. Du förstår inte riktigt vad de ska vara bra för och tycker det är lite barnsligt. Du börjar bli lite trött och beklagar dig ofta över hur det fungerar.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du som utbildare kunna hantera situationen annorlunda?
  • Vad kan du ta med dig från dina reflektioner in i din nuvarande roll som utbildare?

Du ska hålla en utbildning i en lokal där du inte varit tidigare. Du har lite tidsbrist inför kursen och hittar en gammal PowerPoint-presentation som du använt tidigare. Du tänker att den är ”good enough” och kör på den. Det brukar finnas Whiteboardpennor på sådana ställen, så du skickar ett mejl till uppdragsgivaren och frågar om ”allt finns på plats”. Utvärderingarna efter kursen är inte alls bra.

Visa frågorna +

  • Vad tror du det beror på att utvärderingarna inte var bra?
  • Vad tror du behöver förändras?
  • Hur ser du på utbildarfilosofin?

Demokrati och delaktighet

Under en av dina utbildningar inser du att ett par deltagare har stor kunskap inom ett fält som utbildningen berör. Expertkunskap som du som utbildare till viss del saknar. Du märker att dessa deltagare gärna vill ställa följdfrågor och ibland upplever du även att de vill ställa dig ”mot väggen”.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du som utbildare hantera situationen?
  • Har du upplevt någon liknande situation i din roll som utbildare?

Utbildningen är i full gång men du som utbildare upplever att många moment går trögt. Deltagarna är väldigt försiktiga och tysta trots att du tycker att ni började utbildningen med en mängd övningar som skulle skapa tillit och trygghet. Du känner själv att ditt engagemang successivt dalar.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du hantera en sådan situation?
  • Har du varit med om något liknande i din utbildarroll? Hur hanterade du det i så fall?
  • Vad skulle kunna skapa förändring?

Som utbildare representerar du en organisation som har en idé och värdegrund. Du upplever dock att du främst levererar utbildningar och har inte vidare koll på just detta. En deltagare frågar nyfiket vad idén och värdegrunden är under ditt utbildningstillfälle, vilket du har svårt att svara på.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du hantera denna situation?
  • Vad anser du att utbildaren har för uppdrag egentligen?
  • Vad bör du som utbildare tänka på framöver?

Du håller utbildning tillsammans med en annan utbildare som du efter ett tag börjar störa dig på. Hen har många egna idéer och tankar som inte går i linje med skidförbundets föreskrifter och riktlinjer.

Visa frågorna +

  • Vad gör du?
  • Vad kan ni göra för att förebygga dessa situationer?

Du som utbildare ska hålla i en helt ny utbildning med ett varierat upplägg som du inte själv är van vid. Upplägget inrymmer nya metoder och arbetssätt. Du känner dig osäker och otrygg, trots en ordentlig genomgång. Du vill helst använda dig av det gamla upplägget som du känner att du är van vid och hanterar på ett bra sätt.

Visa frågorna +

  • Vad tror du kan ligga bakom osäkerheten?
  • Hur skulle du som utbildare hantera situationen?

Allas rätt att vara med 

En del av utbildningsinnehållet som utbildaren ska presentera handlar om värderingar och hur regnbågssymboler gör skillnad. Utbildaren är väldigt tveksam att så verkligen är fallet, och skippar helt sonika denna del av lektionen.

Visa frågorna +

  • Hur anser du att utbildaren borde hantera situationen?
  • Vad tror du kan ligga bakom utbildarens hantering av innehållet?

 Rent spel

Under ett utbildningstillfälle märker du som utbildare att några deltagare uttrycker rasistiska åsikter och har en jargong som du anser motstrider det din organisation står för. Du ser att flera deltagare tar illa vid sig och stämningen blir tryckt och spänd.

Visa frågorna +

  • Hur skulle du hantera situationen?
  • Vad kan man göra för att undvika att något liknande händer?

  Fler sätt att utveckla dig själv och verksamheten